Social influencers dragen bij aan succesvolle marketingcampagnes

influencer

Social Influencers?

Wat is een social influencer nou? Volgens Socialpepper luidt de definitie van een social influencer als volgt: “Een social media influencer is een persoon of een groep personen die een meer dan gemiddeld potentieel hebben om anderen te beïnvloeden doordat zij veel communiceren, zich centraal bevinden in een (sociaal) netwerk, hun grootte en overtuigende kracht. “ Dit kunnen bloggers, met een eigen blog zijn, maar ook mensen met een account op social media, zoals YouTuber, Twitter, Facebook, Instagram en Snapchat.

Succesvolle marketingcampagnes

Er zijn genoeg bekende voorbeelden op te noemen van succesvolle marketingcampagnes op te noemen. Enige tijd geleden was er een “back-to-school”-campagne van de V&D. Zij hadden een aantal YouTubers geselecteerd voor de campagne, namelijk o.a. Mert Ugurdiken, Teske de Schepper, Jiami Jongejan etc.. Deze Nederlandse bloggers en YouTubers hebben een enorm groot bereik. Teske de Schepper heeft bijvoorbeeld ongeveer 221.000 subscribers op YouTube, 60.655 volgers op Twitter, 12.000 likes op Facebook en 170.000 Instagramvolgers.

Mascha Feoktistova is ook een enorm bekende beauty blogger, vlogger en YouTuber. Zij heeft een YouTube kanaal genaamd Beautygloss met ongeveer 455.000 subscribers, 74.000 volgers op Twitter, 91.000 likes op Facebook en 433.000 Instagramvolgers. Ze is vaak ook te zien in verschillende beelden van EditieNL waar zij bijvoorbeeld trends over beauty uitlegt. Zij wordt regelmatig gesponsord door Andrélon. Door haar YouTube kanaal op een juiste manier in te zetten, heeft zij de mogelijkheid om elk jaar een Beautyglossparty te organiseren, waar allerlei beauty, lifestyle en fashion merken komen. Het feest wordt vrijwel ieder jaar voor een groot gedeelte gesponsord door Andrélon. Om Andrélon te promoten, komen er in de nabije omgeving van de datum van het feest video’s over Andrélon.

 

Social influencers zorgen ervoor dat merken herkenbaar worden voor de consumenten. “Je grote voorbeeld” gebruikt ook dagelijks Andrélon. Het worden ambassadeurs voor het merk en zij zien er grote voordelen in, “dus waarom jij ook niet niet”.

 

 

Mijn visie

Ik denk dat social influencers zeer belangrijk zijn om ervoor te zorgen dat marketingcampagnes succesvol worden. Het is natuurlijk van belang dat de juiste influencer gekoppeld wordt aan het juiste merk, zodat het wel een organische samenwerking is en niet dat bijvoorbeeld een vrouwelijke influencer AXE-deo (voor mannen) gaat promoten. Maar ik denk niet dat een marketingcampagne niet succesvol kan zijn wanneer er geen gebruik gemaakt wordt van social influencers.

 

 


Bronnen:

[Afbeelding] Beautygloss (2013) Beautygloss party Andrélon. Geraadpleeg op 5 januari 2016, http://i993.photobucket.com/albums/af56/beautygloss/maart%202013/12_zps2835c4e9.jpg

[Afbeelding] Beautygloss (2013) Beautygloss party Andrélon. Geraadpleegd op 5 januari 2016, van https://i.ytimg.com/vi/prX_1vyzVOQ/maxresdefault.jpg

[Afbeelding] Socialpepper (2014) Influencer. Geraadpleegd op 5 januari 2016, van http://www.socialpepper.nl/wp-content/uploads/2014/09/influencer.png

Instagram (2016) Beautygloss. Geraadpleegd op 5 januari 2016, van https://www.instagram.com/beautygloss/

Socialpepper (2014) Social influencer. Geraadpleegd op 11 december 2015, van http://www.socialpepper.nl/social-influencer/

Youtube (2016) Beautygloss. Geraadpleegd op 5 januari 2016, van https://www.youtube.com/user/beautygloss

 

 

Plaats een reactie